Pod hasłem „anglik” kryją się głównie pojazdy brytyjskie, które są przystosowane do ruchu lewostronnego, czyli posiadają kierownicę po prawej stronie.
Warto jednak pamiętać, że często takiego określenia używa się w przypadku pojazdów pochodzących z Japonii, Cypru, Irlandii oraz innych krajów, w których również obowiązuje ruch lewą stroną ulicy. Do niedawna w Polsce rejestracja i ubezpieczenie takiego pojazdu było możliwe tylko po dokonaniu zmian w układzie kierowniczym, tak aby kierownica znajdowała się po lewej stronie. Dzisiaj jest to już w pełni legalne bez żadnych zmian.
Koszty ubezpieczenia anglików w Polsce
Oczywiście koszt obowiązkowego ubezpieczenia OC takiego pojazdu jest w głównej mierze uzależniony od indywidualnej polityki danego towarzystwa ubezpieczeniowego. Zwykle, w porównaniu z autami wyposażonymi w kierownicę po lewej stronie, ubezpieczenie pojazdów określanych mianem „anglików” jest o kilkaset złotych wyższe, jeśli nie dokona się zmian w układzie kierowniczym. Jest to podyktowane gorszą widocznością przy wyprzedzaniu oraz omijaniu przeszkód, a to sprawia, że ryzyko stłuczki lub wypadku jest większe.
Aby obniżyć koszt ubezpieczenia, można zarejestrować auto jako zabytkowe, jeśli pojazd się do tego kwalifikuje. W takiej sytuacji ingerowanie w układ kierowniczy może znacznie zmniejszyć wartość auta. Inną opcją jest po prostu poszukiwanie i porównywanie ofert towarzystw ubezpieczeniowych. Niektóre firmy są w stanie zaproponować polisy o wiele tańsze w porównaniu z konkurencją lub umożliwiają rozbicie płatności na dogodne raty dopasowane do potrzeb właściciela samochodu.
Oczywiście ubezpieczenie anglika w polsce może obejmować również inne polisy, takie jak Autocasco, NW czy też Assistance. Oferty towarzystw ubezpieczeniowych są bardzo szerokie w tym zakresie, jednak należy liczyć się z tym, że podobnie jak w przypadku OC, ceny takich polis będą znacznie wyższe, jeśli właściciel nie zdecyduje się na wprowadzenie zmian w układzie kierowniczym.