Odpowiednia nazwa firmy, która wpada w ucho i budzi pozytywne skojarzenia wśród potencjalnych klientów, odgrywa niezwykle istotną rolę we współczesnym świecie biznesowym.

Nic w tym dziwnego, ponieważ dzięki właściwie dobranej nazwie, można skutecznie budować wizerunek swojej marki, a to z kolei przekłada się na odpowiednią popularność firmy i jej spore zyski. Wielu przedsiębiorców zastanawia się czy sama rejestracja w CEIDG stanowi wystarczającą ochronę dla marki.

Czy rejestracja w CEIDG chroni markę?

Rejestracja w CEIDG a ochrona marki

Okazuje się, że rejestracja w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) nie daje ochrony znaku towarowego ani marki. CEIDG jest systemem, który umożliwia zarejestrowanie działalności gospodarczej w Polsce, a zarejestrowanie działalności gospodarczej w CEIDG nie daje automatycznie prawa do korzystania z nazwy firmy lub logo jako znaku towarowego. Warto o tym pamiętać i zawczasu zadbać o prawidłową rejestrację nazwy, logo albo znaku towarowego tak, aby uniknąć w późniejszym czasie problemów z działaniami konkurencji oraz nieuczciwych osób i podmiotów.

Rejestracja znaku towarowego jest osobnym procesem, który należy przeprowadzić w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej (UPRP) lub w urzędzie odpowiedzialnym za znaki towarowe w innym kraju. Rejestracja znaku towarowego daje właścicielowi prawo do wyłącznego korzystania z niego w ramach określonych klas towarów i usług, a także daje prawo do ścigania osób, które naruszają prawa do znaku towarowego. Wniosek o rejestrację znaku towarowego może złożyć zarówno osoba fizyczna, jak i osoba prawna, która posiada prawa do znaku towarowego. Rejestracja znaku towarowego jest dobrowolna, ale może być bardzo korzystna dla firmy, ponieważ daje ona właścicielowi pewność prawa do wyłącznego korzystania z danego znaku towarowego, a także może wpłynąć na wartość marki firmy.

Wiele przydatnych porad i informacji z zakresu rejestracji i ochrony znaku towarowego można znaleźć w Internecie, na przykład na stronach, takich jak https://www.fxmag.pl/artykul/5-mitow-na-temat-prawnej-ochrony-marki-firmy. Sam proces poszukiwania takich praktycznych źródeł informacji nie stanowi dużego problemu ani nie zajmuje zbyt wiele cennego czasu.