Akumulatory kwasowo-ołowiowe są dość starą technologią, ponieważ są używane od końca XIX wieku.
Od tego czasu ich zasada działania znacząco się nie zmieniła. Zasadniczo akumulator ma za zadanie przetwarzanie energii chemicznej w energię elektryczną, którą możemy zasilać nasz samochód lub tez motocykl. Mają one stosunkowo wysoką sprawność wynoszącą około 80–90%. Istnieją różne typy akumulatorów kwasowo-ołowiowych, w tym konstrukcje wentylowane i bezobsługowe akumulatory kwasowo-ołowiowe z regulacją zaworów. Akumulatory kwasowo-ołowiowe zostały wdrożone w stosunkowo szerokim zakresie ze względu na ich niski koszt i stosunkowo długą żywotność, przekraczającą 15 lat, a wciąż trwają prace nad nowymi typami akumulatorów tego typu które mają zwiększyć ich żywotność. Akumulatory kwasowo-ołowiowe wykorzystują kwas siarkowy jako elektrolit, a podczas ładowania wydziela się zarówno wodór, jak i tlen. Dlatego potrzebne są specjalne środki zapobiegające zarówno wyciekowi kwasu, jak i zapłonowi gazu ładującego. Większość nowoczesnych konstrukcji akumulatorów samochodowych wykorzystuje centralny system odgazowywania, który zbiera gazy ładujące ze wszystkich ogniw i oferuje jeden lub więcej dobrze zdefiniowanych portów odpowietrzających.
Rurki mogą służyć do odprowadzania gazów z dala od akumulatorów zamontowanych wewnątrz.
W zamkniętej konstrukcji przechylanie akumulatora, które może wystąpić podczas transportu i przenoszenia, nie powinno powodować wycieku elektrolitu. Międzynarodowe normy określają procedury testowe dotyczące możliwości pochylenia i pracy w warunkach wibracji. Zaleta tego rodzaju akumulatorów jest możliwość ich łatwego naładowania, często w ziemie, kiedy akumulator odmawia posłuszeństwa, możemy go podłączyć do prostownika i doprowadzić do stanu naładowania. Obecnie coraz częściej stosuje się akumulatory agm, które charakteryzują się dużą niezawodnością.